MuFo Rakowicka
26.09.2025
11:00
Czułym okiem | Rodzinne opowieści
Przeżyj
Wystawa „Monochrom. Wszystkie kolory tęczy“ burzy stereotypowe wyobrażenie na temat dawnej fotografii i odsłania jej prawdziwe, barwne oblicze. To podróż przez historię medium, w której przewodnikiem staje się… kolor.
Srebrzyste, połyskujące dagerotypy; intensywne niebieskości cyjanotypii; brązowawe i szarawe obrazy odbijane na papierze solnym; sepiowe brązy kolodionowych odbitek; pomarańcz i seledyn przetłoków bromolejowych; czarna tkanina czy brązowawa blacha, które tworzą tło dla negatywów w technikach ambrotypii oraz ferrotypii, czy wreszcie najbliższe powszechnemu wyobrażeniu o fotografii mononochromatycznej odbitki żelatynowo-srebrowe. Zdjęcia, które bywają opisywane jako „czarno-białe”, często nie mają wiele wspólnego z wyrazistą bielą, ani z głęboką czernią.
Wystawa w MuFo to przewodnik po świecie historycznej fotografii, w którym kolor staje się punktem wyjścia do odkrywania różnorodnych efektów, jakie przy pomocy coraz to nowych technik osiągali fotografowie. Ta wizualna uczta, która zaskakuje i zachwyca, stawrza wyjątkową okazję, by w jednym miejscu zobaczyć niemal 300 cennych fotografii – rzadko prezentowanych, delikatnych i unikatowych. Na ekspozycji można obejrzeć obiekty z czterech kolekcji: Muzeum Fotografii w Krakowie, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz prywatnej kolekcji kuratora Wojciecha Nowickiego.
Wśród prezentowanych prac znalazły się zdjęcia pionierów i klasyków polskiej fotografii: Karola Beyera, Jana Bułhaka, Ignacego Kriegera i Witolda Romera, a także twórców awangardowych, którzy zrewolucjonizowali podejście do fotografii: Zbigniewa Dłubaka, Karola Hillera, Jerzego Lewczyńskiego, Fortunaty Obrąpalskiej i Marka Piaseckiego. Obok nich można zobaczyć też całkiem współczesną fotografię Anety Grzeszykowskiej. Dla kuratora wystawy od nazwisk ważniejsze są jednak same obrazy, dlatego nie zabraknie również zdjęć twórców mniej rozpoznawalnych czy całkiem anonimowych.
„Monochrom” rozbudza wizualną wrażliwość, pozwalając zanurzyć się w świecie fotograficznych wynalazków i na własne oczy przekonać, że pod obco brzmiącymi nazwami dawnych technik kryją się fascynujące przemiany samego medium. Fotografia monochromatyczna nie jest więc czarno-białym monolitem, lecz wielobarwnym światem, pełnym subtelnych odcieni i niuansów, który warto zobaczyć.
Kurator: Wojciech Nowicki
Współpraca merytoryczna: Bartosz Flak, dra Agnieszka Olszewska
Projekt wystawy, typografia i skład: MatosekNiezgoda
Koordynacja i produkcja wystawy: Weronika Poskrobko
oraz zespół: Bartosz Flak, Joanna Gorlach, dra Agnieszka Olszewska, Weronika Ptak
Nadzór i opieka konserwatorska: Krzysztof Dudek, Uta Hanusek, Franciszek Szpila
Redakcja i korekta: Anna Sorówka-Łach
Tłumaczenie na język angielski: Anna Sorówka-Łach
Tłumaczenie na język ukraiński: Andrij Saweneć
Oświetlenie: Thomas Skatulla
Montaż wystawy: Marek Skoczylas, Michał Tochowicz, Paweł Woźny
Program towarzyszący i edukacyjny: Marcin Krotla
Dostępność komunikacyjna: dra Agnieszka Olszewska
Komunikacja i promocja: Olga Łuczyńska-Gawron, Alicja Szymska
Identyfikacja wizualna wystawy: Nina Gregier
Współpraca przy realizacji wystawy: Anna Biel-Mikołajewska, Patrycja Budzyk, Natalia Fyderek, Rafał Grzybowski, Wojciech Kucharczyk, Anna Lewandowska, Katarzyna Marko, Marek Maszczak, Michał Misztal, dra Martyna Nowicka, Dominik Pajewski
Nadzór nad projektem: Adrianna Gębala-Pietras
Wyrazy podziękowania za użyczenie obiektów dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu oraz Muzeum Sztuki w Łodzi.
Patroni medialni: AMS, Wyborcza.pl, TVP Kultura, Radio Kraków, Radio Kraków Kultura, Niezła Sztuka, NN6T, MINT
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz ze środków Gminy Miejskiej Kraków