Od czerwca 2021 pod adresem zbiory.mufo.krakow.pl działa nowy katalog zbiorów online. Można w nim znaleźć 94 434 obiekty (w tym 46 990 kart w domenie publicznej), które składają się na kolekcję Muzeum Fotografii w Krakowie, m.in. fotografie, wirtualne muzealia, kolekcje sprzętu fotograficznego i filmowego. Wiele obiektów znajdujących się z domenie publicznej, można nie tylko zobaczyć na stronie, ale również pobrać (w wersji bez znaku wodnego) i wykorzystać. 
Na stronie działa wyszukiwarka umożliwiająca odnajdywanie obiektów po słowach w opisie, ale przygotowaliśmy także zbiór tagów ułatwiających przeglądanie oraz galerie tematyczne. Te ostatnie są poświęcone konkretnym, często nietypowym zagadnieniom związanym z historią fotografii i uzupełnione bogatym materiałem zdjęciowym.
Nasz nowy katalog jest też zaproszeniem dla odbiorców, by włączyli się w tworzenie jak najdokładniejszych opisów zdjęć z naszej kolekcji. Wielokrotnie przekonywaliśmy się, że użytkownicy katalogu – zarówno hobbyści, jak i specjaliści różnych dziedzin – posiadają unikalną wiedzę z zakresu swoich zainteresowań i zdarzyło się, że wspomagali Muzeum przy rozpoznawaniu na zdjęciach konkretnych osób i obiektów lub w doprecyzowaniu datowania. Dlatego po założeniu konta na naszej stronie, można komentować obiekty i wchodzić w dyskusje z muzealnikami.

W zbiorach MuFo wyróżniamy 5 głównych kolekcji. Są to: kolekcja fotografii nieprofesjonalnej, kolekcja fotografii atelierowej, kolekcja fotografii reportażowej i dokumentalnej, kolekcja sztuki oraz kolekcja sprzętu fotograficznego i filmowego.

Kolekcja fotografii nieprofesjonalnej 
Jest to najliczniejsza w zbiorach MuFo kolekcja obejmująca pojedyncze zdjęcia i ich zestawy, wykonane zarówno w kraju, jak i za granicą. Są to fotografie tworzone w okresie od końca XIX wieku do czasów współczesnych. W kolekcji na szczególną uwagę zasługują albumy rodzinne oraz fascynujące postacie fotografów takich jak Paweł Mussil czy Klementyna Zubrzycka-Bączkowska. Różnorodne zasoby tej kolekcji są coraz częściej przedmiotem zainteresowania badaczy życia codziennego i historii z perspektywy zwykłego człowieka, jak również obszarem współczesnych badań nad obrazem.

Kolekcja fotografii atelierowej
Najcenniejszym elementem kolekcji fotografii atelierowych jest zbiór zdjęć wykonanych przez autorów działających od II połowy XIX wieku na terenach dawnej i obecnej Polski. Znajdują się w nim fotografie i negatywy wykonane m.in. przez twórców krakowskich (Stanisław Bizański, Ignacy, Natan i Amalia Kriegerowie, Juliusz Mien, Józef Sebald, Awit Szubert i Walery Rzewuski), warszawskich (Karol Beyer, Konrad Brandel, Maksymilian Fajans, Marian Fuks, Jadwiga Golcz), poznańskich (August i Friedrich Zeuschnerowie), lwowskich (Edward Trzemeski), wileńskich (Stanisław Filibert Fleury, Aleksander Strauss) oraz działających w mniejszych miastach, jak np. Bochnia (rodzina Gargulów), Mielec (August i Wiktor Jaderni), Rzeszów (Edward Janusz) czy Przemyśl (rodzina Hennerów). Ważnym elementem kolekcji są fotografie wykonane na terenach Europy Środkowej i Wschodniej, m.in. obecnych: Niemiec, Rosji, Litwy, Ukrainy, Czech, Słowacji i Austrii. W skład kolekcji fotografii atelierowej wchodzą także zdjęcia pochodzące z zakładów powstałych w XX wieku, takich jak np.: krakowskie studio Bracia Karaś czy atelier rodziny Garzyńskich.

Kolekcja fotografii reportażowej i dokumentalnej 
W ramach kolekcji reportażu i fotografii dokumentalnej, obejmującej zdjęcia wykonane zarówno w kraju, jak i za granicą od końca XIX wieku do czasów współczesnych, na szczególną uwagę zasługują fotografie Warszawy i Wilna wykonane w latach 60. i 70. XIX wieku przez pioniera polskiej fotografii Konrada Brandla. Kolejnym skarbem tego zbioru jest zestaw autochromów Tadeusza Rzący, uczestnika kursów braci Lumière, który na początku XX wieku wykonał pierwsze kolorowe zdjęcia widoków Krakowa i okolic. Warto także wyróżnić zestaw fotografii wojennej i wojskowej z czasów I i II wojny światowej, dotyczących działań prowadzonych na terenach obecnej i dawnej Polski oraz krajów ościennych. W zbiorach MuFo znajduje się bogata kolekcja fotografii legionowej (Tadeusz Pawlas, Leopold Rudke, Jan Maria Włodek) oraz liczne zdjęcia przedstawiające ważne wydarzenia społeczne i polityczne dwudziestolecia międzywojennego w Polsce. Wyróżniającym się elementem naszych zbiorów jest kolekcja ponad 20 000 fotografii Jana Bułhaka, twórcy koncepcji „fotografii ojczystej”, i jego syna Janusza Bułhaka, którzy na przełomie lat 40. i 50. dokumentowali Polskę. Bardzo ważny jest zbiór reportaży przedstawiających rzeczywistość Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej. Na szczególną uwagę zasługują zdjęcia fotografów z kręgu czasopisma „itd.” (Andrzej Baturo, Bogusław Biegański, Anna Musiałówna, Maciej Osiecki, Krzysztof Pawela), których prace określa się mianem „czarnego reportażu”.

Kolekcja sztuki
W stale uzupełnianej kolekcji 3 000 zdjęć, autorstwa ponad 100 fotografów wyróżnić należy zdjęcia przedwojennych polskich „piktorialistów”, takich jak wspomniany już Jan Bułhak oraz Józef Farbotko, Bolesław Gardulski, Marian Józef Krysztofik czy Jan Neuman. Ważnym elementem kolekcji sztuki jest zbiór „fotografii kreacyjnej” tworzonej przez artystów związanych ze środowiskiem Związku Polskich Artystów Fotografików, takich jak: Zbigniew Łagocki, Wacław Nowak i Wojciech Plewiński. Kolekcję wzbogacają prace Zdzisława Beksińskiego, Jerzego Lewczyńskiego i Bronisława Szlabsa, którzy w latach 50. i 60. XX wieku rozwijali oryginalną koncepcję „antyfotografii”. W zbiorach MuFo znaleźć można przykłady fotografii awangardowej, konceptualnej i postkonceptualnej, tworzonej przez autorów zwracających się w stronę krytycznej analizy medium. Są wśród nich prace takich artystów, jak: Zbigniew Dłubak, Zofia Kulik, Andrzej Lachowicz, Natalia Lach Lachowicz, Zbigniew Libera, Józef Robakowski, Andrzej Różycki, Zygmunt Rytka oraz Teresa Tyszkiewicz. W kolekcji sztuki znajdują się także prace fotografów wymykających się klasyfikacjom. Wystarczy wspomnieć chociażby: Edwarda Hartwiga, Fortunatę Obrąpalską, Zofię Rydet, czy oryginalnego entuzjastę Tomasza Machcińskiego. Kolekcja sztuki uzupełniana jest na bieżąco. Ostatnio znalazły się w niej prace dotyczące najbardziej aktualnych zagadnień współczesnej kultury wizualnej, której kluczowym elementem jest fotografia. Są to prace takich artystów jak: Kuba Dąbrowski, Mikołaj Długosz, Alicja Dobrucka, Jan Dziaczkowski, Weronika Gęsicka, Maurycy Gomulicki, Nicolas Grospierre, Zuzanna Janin, Robert Kuśmirowski, Kobas Laksa, Szymon Rogiński, Tomasz Saciłowski, Andrzej Tobis, Bartosz Wajer i Wojciech Wilczyk. Istotnym elementem kolekcji sztuki jest grupa dzieł pochodzących z daru Andrzeja i Teresy Starmach. Dzięki nim w zbiorach Muzeum znalazły się m.in. fotografie Marty Deskur, Marka Piaseckiego, Jadwigi Sawickiej, Mikołaja Smoczyńskiego i Jacka Marii Stokłosy.

Kolekcja sprzętu fotograficznego i filmowego 
Kolekcja sprzętu fotograficznego i filmowego liczy obecnie blisko 4 000 muzealiów, z czego ponad tysiąc to różnego typu aparaty wyprodukowane między rokiem 1880 a 2005. Na wyróżnienie zasługuje kolekcja sprzętu polskiego obejmująca niemal wszystkie konstrukcje z okresu powojennej Polski, włączając w to prototypy i egzemplarze studialne. Dużą wartość ma kolekcja radzieckich aparatów fotograficznych produkowanych od lat 30. do początku lat 90. XX wieku. W Muzeum znajduje się także liczna kolekcja aparatów niemieckich produkowanych od końca XIX wieku do dnia dzisiejszego. Kolekcja sprzętu jest bardzo różnorodna. Znaleźć w niej można aparaty atelierowe, podróżne, składane, typu „box”, kompaktowe, polaroidy oraz aparaty cyfrowe. Pozostałą część stanowią: kamery filmowe, projektory, powiększalniki, obiektywy, różnego typu akcesoria, sprzęt ciemniowy oraz rekwizyty atelierowe.

Wybrane prezentacje z naszych zbiorów

  • Kolekcja fotografii reportażowej i dokumentalnej MuFo:

    Fot. Krzysztof Pawela, „Kobieta w samochodzie marki Syrenka”, Osiedle Ursynów, Warszawa, 1984

  • Kolekcja fotografii nieprofesjonalnej MuFo:

    Fot. Klementyna Zubrzycka-Bączkowska, „Piknik w lesie Raszówki”, Polska, 1910

  • Kolekcja sztuki MuFo:

    Fot. Natalia LL, „Sztuka konsumpcyjna”, Polska, 1974

  • Kolekcja sztuki MuFo:

    Fot. Zofia Rydet, „Kobieta w izbie”, z cyklu „Zapis socjologiczny”, Polska, 1978–1988

  • logotyp unii europejskiej

Wyszukaj